# wstecz #
Miasto położone przy ujściu rzeczki Wąsawy do Drawy, liczące obecnie 14 tysięcy mieszkańców stanowi główny ośrodek przemysłowo - usługowy Pojezierza Drawskiego.
Jest ponadto ważnym węzłem komunikacyjnym i miejscowością letniskową. W tej ostatniej branży posiada dobrze rozwiniętą bazę noclegową, na którą składa się: hotel, usytuowana nad samym brzegiem Drawy całoroczna stanica wodna, a także liczne zakładowe ośrodki wczasowe i pensjonaty rozlokowane w bezpośredniej bliskości miasta. Działają także: schronisko młodzieżowe, wypożyczalnie kajaków i pola biwakowe.
Przemysł reprezentowany jest przez duże zakłady ceramiki budowlanej, przędzalnie wełny i przetwórstwo spożywcze.
Początki Złocieńca sięgają XII w., kiedy to za panowania Bolesława Krzywoustego powstała na pograniczu Wielkopolski i Pomorza niewielka osada. Pierwsza wzmianka o niej pochodzi z 1311 r., a już od końca XIII w. znalazła się w kręgu zainteresowań margrabiów brandenburskich. Najprawdopodobniej to oni właśnie w 1303 r. założyli umocnioną czatownię, która dała początek miastu.
Wkrótce tereny te przekazano we władanie rodowi Wedlów, który w miejscu czatowni rozpoczęli budowę zamku. W 1333 r. Wedlowie dokonali lokacji miasta na prawie magdeburskim. Nazwane zostało Falkenburg (nazwa przetrwała aż do 1945 r.).
W okresie tym liczne konflikty zakłócały spokój mieszkańców. Nie pomogło dogodne położenie w widłach dwóch rzek, zamek, ani obwałowania. Niepokoje trwały do 1364 r., kiedy to Wedlowie uznali zwierzchność króla polskiego Kazimierza Wielkiego. Jednak już około 1370 r. miasto wróciło pod panowanie brandenburskie. Osiemnaście lat później miasto złupili Krzyżacy.
Z końcem XIV w. miasto zakupił Erhard von Wolde, który porwał i uwięził przebywającego u niego z wizytą krzyżackiego mistrza Wilhelma z Geldrii. Doprowadziło to do ponownego oblężenia i zniszczenia miasta przez Krzyżaków, którzy dopiero w 1402 r. posiedli miasto. Stało się to nie przy użyciu przemocy, lecz na drodze kupna. Pomimo zmiany właścicieli wójtem pozostał nadal przedstawiciel Wedlów.
Krzyżacy odbudowali miasto, wznieśli istniejący do dziś Kościół Mariacki, a także wzmocnili fortyfikacje miejskie. Miasto okolone zostało murami, w których znajdowały się trzy bramy - Drawska, wiodąca w kierunku zachodnim, Budowska prowadząca na wschód i trzecia wiodąca na południe.
W trakcie wojny polsko - krzyżackiej w roku 1433 Złocieniec został zajęty przez połączone siły polsko - czeskie. Krzyżacy powrócili do miasta w 1436 r. Nie na długo na szczęście. Trudna sytuacja finansowa zakonu zmusiła ich w 1454 r. do sprzedaży swoich nowomarchijskich posiadłości elektorom brandenburskim. W 1518 r. odsprzedali oni miasto rodowi von Borcke.
W pierwszej połowie XVI w. większość ludności przeszła na luteranizm. Pod koniec tego samego wieku Złocieniec liczył 1055 mieszkańców.
Względnie dobry okres rozwoju miasta trwał do wybuchu wojny trzydziestoletniej (1618-48). Miasto zajęty wojska marszałka Wallensteina. Epidemie, konfiskaty i rabunki, pożary spowodowały zmniejszenie się ludności grodu o połowę. Jakby tego nie było dosyć epidemia z 1657 r., w której zmarło ponad 500 osób, pożary 1658 i 1666 r., w których spłonęło całe miasto dopełniły rozmiaru nieszczęść. Ilość ludności obniżyła się do 950 osób zamieszkujących miasto. W wyniku takiej sytuacji elektorowie brandenburscy postanowili wesprzeć finansowo odbudowę miasta. Stało się to kosztem miast sąsiednich, dzięki kontrybucjom nałożonym na okolicznych właścicieli ziemskich. Jednak prawdziwy rozwój rozpoczął się dopiero po zakończeniu wojny siedmioletniej (1756-63).
W tym czasie Złocieniec stał się stopniowo liczącym się ośrodkiem produkcji sukna i płótna. W 1799 r. działało już tutaj 100 sukienników. W 1838 r. miejscowy kupiec Ludwig Klatt uruchomił pierwszą na Pomorzu przędzalnię mechaniczną. Mimo iż w sąsiednim Drawsku było prawie trzykrotnie więcej warsztatów, złocienieckie przędzalnie byty większe i nowocześniejsze, przewyższały zatem ilością produkowanego materiału drawską produkcję. W połowie XIX w. sławę w całych Niemczech miastu przyniosła produkcja materiału na mundury wojskowe tzw. „złocienieckiego ugra".
Gwałtownie rozwijająca się produkcja włókiennicza przyczyniła się do znacznego wzrostu zamożności mieszkańców i rozwoju przestrzennego miasta. W połowie XIX w. rozpoczęto znaczące inwestycje komunikacyjne. Rozbudowywano i modernizowano drogi, a w 1877 r. Złocieniec uzyskał połączenie kolejowe ze Stargardem Szczecińskim (przez Runowo Pomorskie). W końcu XIX w. pierwsze pociągi odjechały w kierunku Choszczna, a w 1903 r. - Połczyna.
Przed II wojną światową miasto liczyło 8000 mieszkańców i było jednym z największych ośrodków przemysłowych tej, głównie rolniczej części Pomorza. Kryzys lat dwudziestych nie wywarł specjalnego piętna na gospodarce Złocieńca.
Dojście nazistów do władzy spowodowało kolejne gospodarcze ożywienie miasta. Szczególny wpływ na to miały zmasowane roboty przy budowie autostrady Berlin - Królewiec, która miała przechodzić w bezpośrednim sąsiedztwie miasta, a w dalszej kolejności łączyć się z autostradą do Wrocławia. Pomimo że inwestycje te nie zostały ukończone, w wielu miejscach można do dziś napotkać wielkie nasypy i wykopy pod jezdnie. Natomiast w pobliżu miejscowości Cieszyno Drawskie wzniesiono nawet przyczółki wielkiego wiaduktu.
Znaczny był także wpływ na gospodarkę spowodowany gwałtownie rosnącą produkcją na potrzeby armii. Podobnie jak przed stu laty złocienieckie przędzalnie produkowały znów głównie sukno w kolorze feldgrau. Budowa Ordensburga nad jez. Krosino, fortyfikacji Wału Pomorskiego, baz wojskowych powodowała zagospodarowanie nadmiaru siły roboczej, a także intratne zlecenia dla lokalnych przedsiębiorców.
Wybuch II wojny światowej w początkowym okresie nie wpłynął znacząco na życie miasta. Od początku 1940 r. obserwuje się napływ robotników przymusowych i jeńców wojennych do pracy w rolnictwie i lokalnym przemyśle. Funkcjonował obóz pracy, w którym przebywało 45 Polaków. Dopiero zimą 1945 r. wojenna zawierucha dotarła na przedpola miasta.
W lutym 1945 r. w specjalnym pociągu ulokowanym na stacji kolejowej zainstalował swoje stanowisko dowodzenia Heinrich Himmler - głównodowodzący Grupy Armii „Wisła".
Na przełomie lutego i marca 1945 r. w odległości kilku kilometrów na południe od miasta toczyły się ciężkie walki z niemieckimi wojskami wypartymi z Wału Pomorskiego. Ostatecznie miasto zostało zdobyte 5 marca 1945 r. w ramach operacji pomorskiej przez żołnierzy 2 Dywizji Piechoty im. Henryka Dąbrowskiego l Armii Wojska Polskiego, przy współudziale czołgów l Brygady Pancernej im. Bohaterów Westerplatte i dział samobieżnych 13 Pułku Artylerii Pancernej.
Szczęśliwie, uliczne walki nie przyniosły większych szkód zabudowie miejskiej. Nie oparła się ona natomiast fali rabunków i podpaleń, jakie miały miejsce w pierwszych miesiącach po wojnie. Wywieziono do ZSRR prawie całe wyposażenie fabryk włókienniczych. Mimo tych trudności miasto udało się szybko przywrócić życiu, tak, że trudno dziś dostrzec ślady wojennej przeszłości.
W śródmieściu Złocieńca godnym obejrzenia jest parafialny kościół Wniebowzięcia NMP Powstał on w XV w. jako niewielka gotycka świątynia, prawdopodobnie z fundacji Wedlów. Kilkakrotnie kościół był niszczony podczas pożarów miasta. W 1870 r. zdecydowano się na znaczną przebudowę, spowodowaną wzrostem liczby mieszkańców. Dodano nawy boczne i wybudowano wieżę. W 1951 r. kościół stał się katolicką świątynią parafialną. Niestety nie zachowało się żadne zabytkowe wyposażenie. Uwagę zwracają jedynie gotyckie sklepienia prezbiteriu.
Innym ciekawym zabytkiem Złocieńca jest XVIII wieczny ratusz miejski znajdujący się przy ładnym placu powstałym W wyniku zburzenia zniszczonej w trakcie działań wojennych zabudowy.
Do 1976 r. miasto mogło pochwalić się zamkiem Wedlów. Powstał on jeszcze w XIV w. i był wielokrotnie rozbudowywany. Znajdował się nad rozlewiskiem Drawy, kilkaset metrów od centrum. Ostatnie prace budowlane przeprowadzono w latach 1898-1906. Nadano mu wtedy kształt rezydencji pałacowej. Częściowo uszkodzony w 1945 r. nie doczekał się odbudowy i pomimo przeprowadzonych badań archeologiczno - architektonicznych podjęto decyzję o wysadzeniu w powietrze, co też stało się w 1976r. Do dziś zachowały się tylko dwukondygnacyjne piwnice i pałacowy park z aleją wiązów. Zasypano także fosę oddzielającą zamek od miasta.
Na cmentarzu miejskim kwatery 39 żołnierzy polskich i 9 radzieckich poległych w walkach o miasto.
Oprócz wymienionych wcześniej zabytków zachowało się sporo mieszczańskich kamienic z drugiej połowy XIX w., głównie wokół Starego Rynku i biegnących wokół ulic. Dziś skupia się tutaj centrum handlowo - usługowe Złocieńca.
Informacje praktyczne:
• Stacja PKP w odległości ok. l km od Rynku. Połączenia do Stargardu Szczecińskiego, Szczecina (z przesiadką w Runowie Pom.), Szczecinka, Chojnic.
• Dworzec PKS - przy stacji PKP. Linie do Drawska, Kołobrzegu, Koszalina, Wałcza, Szczecina
• Informacja turystyczna: Urząd Miasta i Gminy, ul. Stary Rynek 3, tel. 094 367-20-22, Złocieniecki Ośrodek Kultury, ul. Wolności 6, tel. 094 367-14-55
• Zarząd Drawskiego Parku Krajobrazowego, ul. Mirosławiecka 2, tel. 094367-16-33