# wstecz #
Jest to jedna z najważniejszych miejscowości Pojezierza Drawskiego, licząca przeszło 7000 mieszkańców. Miasto jest położone nad kilkoma jeziorami: Drawsko, Czaplino i Natolino, na skrzyżowaniu ważnych szlaków komunikacyjnych Poznań - Kołobrzeg, Szczecinek - Drawsko Pomorskie. Czaplinek jest dzisiaj najważniejszym ośrodkiem turystyczno - wypoczynkowym Pojezierza Drawskiego, stanowiąc jednocześnie duży węzeł szlaków turystycznych - pieszych, rowerowych, samochodowych i oczywiście wodnych.
Już we wczesnym średniowieczu okolice Czaplinka stanowiły znaczny zespół osadniczy, z centrum w pobliskim Drahimiu (obecne Stare Drawsko). W IX w. składało się nań 7 grodów i ponad 20 osad. Informacje te zostały odnotowane przez geografa Bawarskiego, który wymienia Drahim jako siedzibę słowiańskiego plemienia Thafnezi (Dra-wian).
Pierwsza wzmianka na temat Czaplinka pojawia się dopiero w XIII w. Zawiera informacje o osadzie rybackiej znajdującej się w granicach Wielkopolski. W 1286 r. książę wielkopolski Przemysł II podarował Czaplinek i okoliczne ziemie zakonowi templariuszy. Stąd też wzięła się nazwa miasta funkcjonująca do 1945 r. - Tempelburg.
W 1307 r. skasowano zakon templariuszy, a po zabójstwie Przemysła II kontrolę nad Czaplinkiem objęli margrabiowie brandenburscy. Za ich panowania, przed 1334 r. osada powstała wokół dawnej komandorii templariuszy otrzymała prawa miejskie. Wkrótce potem wskutek działań dyplomatycznych i nacisków Watykanu Czaplinek wraz z przyległościami zwrócono prawowitym następcom templariuszy - zakonowi joanitów. W 1368 r. król polski Kazimierz Wielki odkupił od nich miasto, pozwalając jednocześnie im pozostać. Joanici prowadzili własną politykę, często sprzeczną z polskimi interesami. Pobudowano w tym czasie obronne zamki w Drahimiu i Machlinach.
Po śmierci Kazimierza Wielkiego, w 1376 r. ziemie te najechał i złupił książę pomorski. Z początkiem XV w. Czaplinkiem zaczęli interesować się Krzyżacy, którzy w 1406 r. na krótko zajęli te tereny. Stało się to przy pomocy joanitów, którzy w 1407 r. zostali z miasta usunięci przez Władysława Jagiełłę, który obsadził je polską załogą i uczynił siedzibą starostwa wchodzącego w skład województwa wielkopolskiego. Często można spotkać określenie „starostwo drahimskie", a to z faktu iż rzeczywistą siedzibą starosty była twierdza w Drahimiu.
Pomimo silnych polskich wpływów ciągle dochodziło do utarczek z Krzyżakami, dla których Czaplinek obsadzony polską załogą byt poważną przeszkodą w integralności terytorialnej ich państwa. Dopiero w 1423 r. zostali oni wyparci siłą. Kilka lat później w 1432 r. sprowadzono z Czech sporą grupę taborytów, którzy osiedlili się w mieście.
Pograniczne położenie Czaplinka było przyczyną ciągłych niepokojów, ale sprzyjało także nawiązywaniu licznych kontaktów handlowych, co powodowało znaczną zamożność mieszkańców. Od połowy XVI w. w mieście zaczęli osiedlać się Żydzi, znajdując tutaj dogodne warunki do prowadzenia interesów. Związane było to z ożywieniem ruchu na szlaku solnym. W tym czasie istniały tu kościół, synagoga, młyn, kuźnia i karczmy. Spisy ludności z tego okresu mówią o 109 mieszczanach. W czasie wojny trzydziestoletniej w okolice miasta uciekali chłopi z terenów spustoszonych przez walki i przemarsze wojsk.
Podczas „potopu szwedzkiego" przez okolice te przechodziły głównie wojska szwedzkie. Czaplinek wymieniony został w „Pamiętnikach" Jana Chryzostoma Paska i w „Potopie" Henryka Sienkiewicza. Po zakończeniu wojny ze Szwedami król Jan Kazimierz w 1657 r. na podstawie traktatów polsko - brandenburskich przekazał miasto wraz z całym starostwem drahimskim elektorowi brandenburskiemu, w zamian za niespłaconą pożyczkę 120 tyś. talarów na cele wojenne. Jednak dopiero w 1668 r. Prusacy objęli miasto. Stało się tak dzięki nieugiętej postawie polskiego starosty. Potem jednak niezwłocznie pruska administracja rozpoczęła skuteczną unifikację z resztą Brandenburgii.
W 1700 r. sprowadzono sporą grupę osadników szkockich. Przez cały czas silna była kolonizacja niemiecka tych terenów, które już pod koniec XVIII w. były uważane za typowo niemieckie. Od 1721 r. w mieście stacjonował pruski garnizon, a w 1724 r. zostało ono włączone do powiatu szczecineckiego.
Rosły także wpływy kościoła luterańskiego, od 1726 r. istniał zbór, a z czasem synod. W tym czasie miasto strawiło kilka wielkich pożarów w których to spłonął kościół katolicki i zginął proboszcz. W 1730 r. przystąpiono do jego odbudowy, która jednak ciągnęła się bardzo długo.
W czasie wojny siedmioletniej w obliczu zniszczenia miasta przez kozaków tutejszy proboszcz ustawił wokół kościoła tablice z polskimi orłami jako znak, że ziemie te nadal formalnie należą do Rzeczpospolitej. Ostatecznie jednak zostały od niej odłączone po pierwszym rozbiorze w 1772 r., kiedy to Czaplinek przestał być lennem brandenburskim i formalnie został włączony w granice państwa pruskiego.
Mimo to związki z Polską przetrwały jeszcze bardzo długo, np. aż do lat dwudziestych XX w. tutejsza parafia katolicka podlegała pod diecezję poznańską. W 1777 r. mieszkało w Czaplinku 1400 osób i czynnych było 45 warsztatów sukienniczych. Przebiegał tędy trakt pocztowy ze Stargardu do Szczecinka, a oprócz przemysłu sukienniczego działały: młyn wodny, dwa wiatraki i cegielnia. W 1795 r. zlikwidowano tutejszy garnizon.
Dobra koniunktura gospodarcza dla miasta trwała przez prawie cały XIX w., z krótkotrwałym kryzysem spowodowanym wojnami napoleońskimi. Złożyły się na to nie tyle zniszczenia wojenne, co raczej koszty utrzymania przez kilka lat licznej rzeszy żołnierzy wielkiej armii podążającej na wschód.
W 1830 r. w rynku wybudowano nowy kościół ewangelicki projektu słynnego pruskiego architekta Karla Friedricha Schinckla. W tym czasie rozwijał się niewielki przemysł. Powstały m. in. fabryki zapałek i papy, tartaki i niewielki browar. Rozbudowywano także sieć dróg. Powstały trakty do Szczecinka, Wałcza, Drawska i Połczyna Zdroju.
W drugiej połowie XIX w. pojawiły się połączenia kolejowe. 15 maja 1878 r. na stację w Czaplinku wjechał pierwszy pociąg na linii Runo-wo Pomorskie - Szczecinek. Wkrótce powstała także linia Czaplinek -Jastrowie. Od 1881 r. w mieście zaczęła wychodzić lokalna gazeta.
Po l wojnie światowej w okolicy obserwuje się rozwój turystyki. Powstawały hotele, pensjonaty i ośrodki wypoczynkowe. Modernizowano drogi, budowano stacje benzynowe i zajazdy.
W latach 30-tych w dalszych okolicach Czaplinka rozpoczęto wielkie inwestycje związane z budową umocnień Wału Pomorskiego, oraz bazy wojskowej i poligonu w Gross-Born (dzisiejsze Borne-Sulinowo). W latach II wojny światowej funkcjonowały w mieście i okolicy liczne obozy pracy.
W lutym i marcu 1945 r. okolice Czaplinka stały się areną zaciętych walk jakie toczyły wojska polskie i sowieckie z Niemcami broniącymi umocnień Wału Pomorskiego. Miasto zostało zdobyte 3 marca 1945 r., w ramach tzw. „operacji pomorskiej" przez żołnierzy 7 Pułku Piechoty 3 Dywizji Piechoty im. Romualda Traugutta l Armii Wojska Polskiego. Jednostka ta wsławiona później walkami o Kołobrzeg otrzymała miano 7 Kołobrzeskiego Pułku Piechoty. Czaplinek dość szczęśliwie uniknął zniszczeń wywołanych walkami ulicznymi. Nie ominęły go jednak późniejsze akcje rozbiórek poniemieckiej zabudowy celem pozyskania cegły dla odbudowującej się Warszawy.
W pierwszych latach po wojnie okoliczne lasy roiły się od wszelakiej maści uzbrojonych grup. Oprócz typowo bandyckich band szabrowników, dezerterów i niemieckich maruderów działały grupy antykomunistycznej partyzantki.
Powojenna odbudowa przyjęta typowy dla ziem odzyskanych kształt. Zakładano spółdzielnie i kolektywizowano rolnictwo. Nowe budownictwo skutecznie oszpeciło miejski krajobraz. Już od końca lat czterdziestych czyniono próby reaktywowania bazy turystycznej, jednak dopiero w połowie lat 60-tych poczyniono w tej dziedzinie bardziej zdecydowane kroki. Powstały wówczas liczne zakładowe ośrodki wypoczynkowe, hotele itp. Kolejny przełom miał miejsce po roku 1989, kiedy to możliwości rozwoju turystyki stały się nie porównywalnie większe i pozbawione absurdalnych nieraz administracyjnych ograniczeń. Powstało Turystyczne Stowarzyszenie Gmin Pojezierza Drawskiego, stawiające sobie za cel rozwój turystycznej oferty regionu zarówno w zakresie bazy, infrastruktury, jak i promocji oraz organizacji imprez.
Oprócz rekreacji i turystyki w życiu miasta pewną rolę odgrywa jeszcze niewielki, nieuciążliwy przemysł drzewny i metalowy, oraz funkcje zaplecza handlowo - usługowego dla wschodniej części powiatu drawskiego.
Zwiedzając Czaplinek warto zobaczyć zabytkowe śródmieście, które choć mocno przeobrażone zachowało pierwotną średniowieczną siatkę ulic. Jego centrum stanowi rynek z ratuszem, oraz ustawioną kilkanaście lat temu rzeźbą rybaka. Zabudowa wokół rynku pochodzi z końca XIX i pierwszej połowy XX w. W bocznych uliczkach napotkać można domy szachulcowe.
Główną budowlą przy rynku jest zaś wzniesiony na planie równoramiennego krzyża greckiego kościół Świętego Krzyża. Świątynia ta zaprojektowana przez K. F. Schinckla powstała w 1830 r. jako kościół ewangelicki. Niestety z jej dawnego wyposażenia nie pozostało do dnia dzisiejszego zbyt wiele. Obecny wystrój pochodzi z lat 70-tych XX w.
Stary czaplinecki kościół stoi nieco dalej od rynku, na wzgórzu. Świątynia pod wezwaniem Trójcy Świętej pochodzi z XV w. Powstała w wyniku przebudowy spalonego zamku, na miejscu istniejącej wcześniej w XIII lub XIV w. drewnianej świątyni templariuszy. Obecna budowla z granitowych głazów jest wynikiem odbudowy z 1765 r. po pożarze z 1726 r. Część wschodnia - prezbiterium zostały oszkarpowane. Strop drewniany z polichromią z XIX w. Ołtarz główny barokowy, ambona klasycystyczna z 1823 r. Przy kościele drewniana dzwonnica, kryta gontem, z dzwonem odlanym w 1730 r. w Kołobrzegu. Na cmentarzu kwatera 22 żołnierzy l Armii Wojska Polskiego poległych w bojach o zdobycie ziemi czaplineckiej, z odsłoniętym w 1975 r. pomnikiem i z armatą przeciwpancerną ZIS 76 mm.
Informacje praktyczne:
• PKP - stacja kolejowa na linii Runowo Pom. - Szczecinek położona ok. 3 km na płd. od rynku. Połączenia do Szczecinka, Stargardu Szczec., Szczecina i Chojnic
• PKS - przystanek główny pl. 3 Marca. Linie do Wałcza, Drawska, Szczecinka, Połczyna Zdr., Kołobrzegu i Poznania
• Informacja turystyczna: Stowarzyszenie Gmin Pojezierza Drawskiego, ul. Rynek l, tel. 094 375-52-37, Szkolne Biuro Turystyczne „Sandał", ul. Wałecka 3, tel. 094 375-45-77